Labbodlat kött innebär stor klimatvinst – men motvilja oroar forskare
Att äta mer labbodlat kött och insekter skulle minska de klimatfarliga utsläppen markant, spara vatten samt frigöra landytor. Det slutsatsen drar en ny finsk studie som undersökt klimatfördelarna med ”grönare mat”, rapporterar BBC.
Enligt forskarna kan matproduktionens skadliga effekter på planeten minska med 80 procent om animaliska produkter ersattes med alternativa livsmedel.
Asaf Tzachor, forskare vid Cambridgeuniversitetet, kallar resultatet för ”lovande” men påpekar att konsumenternas ovilja att ställa om sin kost kan ”skjuta upp – eller till och med förhindra – den nödvändiga omställningen”.
Studien fann även att en mindre förändring som att skära ner på köttkonsumtionen och äta mer grönsaker har en stor positiv påverkan på klimatet.