Larmet: Svenska köttråd inte tillräckligt för klimatet
Människor måste gå över till mer växtbaserad kost och matsvinnet måste halveras – annars kan inte livsmedelsförsörjningen hållas inom planetens gränser när vi blir tio miljarder. Det visar en ny studie av bland andra Stockholm Resilience Centre vid Stockholm universitet, som publiceras i Nature.
Enligt studien kan matproduktionens påverkan på miljön öka dramatiskt, med 50 till 90 procent till 2050, om ingenting görs, skriver TT.
Inte ens Sveriges kostråd som innebär att Livsmedelsverket rekommenderar upp till 500 gram rött kött i veckan är tillräckligt.
– Den ”flexitariska” kosten vi analyserat innehåller endast 300 gram kött i veckan, säger hållbarhetsforskaren Line Gordon i ett pressmeddelande enligt DN.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen