AI-kundtjänst stängs – diktade om sin egen uselhet
Det brittiska leveransföretaget DPD har stängt av sin AI-drivna kundtjänst efter att den skrivit en dikt om hur dålig den själv är på sitt jobb, rapporterar Reuters.
”Det var en gång en chatbot som hette DPD, som var värdelös på att hjälpa till”, ska AI-kundtjänsten ha skrivit till en kund som enligt nyhetsbyrån medger att han uppmuntrat AI:n att dikta om sina misslyckanden.
AI:ns dikt avslutas med raderna: ”En dag stängdes DPD äntligen ned och alla gladdes. Till slut kunde de få den hjälp de behövde, av en verklig människa som vet vad den håller på med.”
Det var också ungefär vad som kort därefter hände i verkligheten: AI-tjänsten togs ur bruk och ska nu uppdateras, enligt företaget.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen