Amerikanskt kaffeföretag vill bli Starbucks för högern
Kaffe är politik – eller kan i alla fall bli. Det amerikanska kaffeföretaget Black rifle coffee, som benämner sig själva som ”pro-militärt” och ”anti-hipster”, är en konservativ utmanare till Starbucks.
Och företaget har kommit en bit på vägen. Omsättningen har ökat rejält, konservativa profiler som Sean Hannity och Donald Trump Jr har ställt sig bakom firman och det har länge varit det ”inofficiella kaffet i Maga-universumet”, skriver New York Times i ett långt reportage.
Tidningen skriver att många stora företag är liberala i sin kommunikation utåt, vilket öppnar dörren för Black rifle coffee på den konservativa kanten. När Starbucks lovade att anställa 10 000 flyktingar efter Donald Trumps inreseförbud svarade Black rifle coffee med att publicera en bild på Starbucksmuggar i händerna på IS-terrorister.
Läs hela texten i länken nedan.
Om långläsning
Varje helg rekommenderar Omni-redaktionen några läsvärda längre reportage från olika delar av världen. Ämnesvalen kan variera från vecka till vecka.
Om Omni-helg
Långläsning är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner, intervjuer och långläsning som publiceras varje helg.