Hem
Anställda vid Opels anläggning i Rüsselsheim på måndagen. (Boris Roessler / TT / NTB Scanpix)

Analys: GM:s budskap – Europa inte värt besväret

Den amerikanska biljätten GM sänder ett tydligt budskap i och med försäljningen av Opel till franska Peugeot: Europa är inte värt besväret, och fler marknader kan få samma budskap från Detroit. Det skriver Wall Street Journals Mike Colias och John D. Stoll i en analys.

CNN Moneys Chris Isidore konstaterar att GM funnits i Europa i nära ett sekel. Man har genomlevt bland annat den stora depressionen på 30-talet, ett världskrig och det kalla kriget. ”Brexit var droppen som fick bägaren att rinna över”. Men, fortsätter Isidore, brexit var inte det enda problemet för GM i Europa. Sedan 1999 har bolaget gått med förlust, även om man flaggat att de siffrorna var på väg att vändas. Nu gör man bedömningen att de risker som den politiska osäkerheten i Europa bär med sig överväger de eventuella möjligheterna till säker vinst.

Mer från bilmässan i Genève

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen