Hem
Takatas vd och styrelseordförande Shigehisa Takada bugade inför presskåren efter att man ansökt om konkursskydd på måndagen. (TORU HANAI / TT NYHETSBYRÅN)

Analys: Lång och dyr strid att vänta i Takatas härva

Den som hoppas att måndagsmorgonens konkursansökan från Takata är slutet på sagan kommer troligen att bli besviken. Det skriver Bloombergs David Fickling i en analys. Han räknar med att det kommer att ta flera år – kanske ett decennium – att reda ut alla turer i den krisande krockkuddetillverkaren.

Som stöd för sin tes lyfter han fram andra stora bolag som tvingats i konkurs på grund av stora återkallningar, bland annat asbesttillverkaren Eagle-Picher Industries som begärde konkursskydd 1991. Att reda ut härvan av stämningsansökningar och skulder tog i princip hela 1990-talet, skriver han.

Dessutom kan det bli riktigt kostsamt innan det hela är klart, enligt Fickling. Estimaten från olika analyshus sträcker sig från 5 miljarder ända upp till 24 miljarder dollar – en bråkdel av vad Takatas tillgångar värderas till.

Mer om Takatas konkursansökan

bakgrund
 
Takata Corporation
Wikipedia (en)
Takata Corporation (タカタ株式会社, Takata Kabushiki Gaisha) is an automotive parts company based in Japan. The company has production facilities on four continents, with its European headquarters located in Germany, where it also has nine production facilities. In 2013, a series of deaths and injuries associated with defective Takata airbag inflators had led Takata to initially recall 3.6 million cars equipped with such airbags. Further fatalities caused by the airbags have led the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) to order an ongoing, nationwide recall of more than 42 million cars, the largest automotive recall in U.S. history. In 2017 Takata files for bankruptcy.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen