Analyser: Disney ökade just pressen på Apple
Det hördes hur folk drog efter andan på Disneys presentation när man meddelade att prislappen för streamingtjänsten Disney+ kommer att bli 6,99 dollar i månaden – klart under Netflix och Amazon Primes nuvarande pris. Men det företag som har flest anledningar att agera efter Disneys lansering är Apple. Det skriver CNBC:s Kif Leswing i en analys.
Apple har samlat stjärnor som Oprah Winfrey, Steve Carell och Jennifer Aniston för att skapa innehåll till sin kommande tjänst Apple TV+, men det finns inte en chans att de ska kunna konkurrera med Disneys katalog, menar Leswing.
Det råder ändå ingen tvekan om att det är Netflix som är anledningen till att Disney ger sig in i streamingbranschen, menar Recodes Peter Kafka. Disney och de andra stora bolagen brukade se Netflix som ett ställe där man kunde tjäna gratis pengar. Netflix behövde innehåll och köpte det av aktörer som Disney. Men på senare år har Netflix lockat till sig miljontals nya användare, samtidigt som Disney och de andra förlorat tittare på sina kabel tv-kanaler.