Analyser: Europas naivitet gentemot Kina är tragisk
EU väljer att skydda jobb före klimatet och ger därmed jättar som Volkswagen en tidig julklapp. Det skriver Bloombergs Lionel Laurent efter veckans nyhet att unionen slopar sitt förbud mot bensin- och dieselbilar från 2035.
”Den verkliga tragedin är Europas industriella och geopolitiska naivitet inför Kinas exportmaskin och högteknologiska ambitioner, snarare än klumpig byråkratisk överstyrning.”
Laurent menar att EU framför allt måste begränsa Kinas utbud och stimulera efterfrågan på hemmaplan.
Kritiken delas även av Financial Times Alan Beattie, som ser 2035-beslutet som ett symtom på ett större strategiskt misslyckande i EU:s Kina-politik.
”Misslyckandet att innovera har gjort att beslutsfattare de senaste åren har famlat efter lösningar.”
Resultatet blir att europeiska biltillverkare nu tvingas agera på egen hand. Beattie pekar ut Volkswagen som börjat producera i Kina och som nu begär tullättnader med planen att exportera tillbaka fordonen till EU.
EU:s nya krav 20235
EU slopar förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 och inför i stället krav på 90 procents utsläppsminskning samt kompensation med grönt stål eller biobränslen.