Hem
Rishi Sunak. (Alastair Grant / AP)

Analyser: Rike Sunak har redan starkt varumärke

Den tidigare finansministern Rishi Sunak som nu meddelat att han vill ta över efter Boris Johnson som partiledare för Tories har byggt upp ett starkt ”varumärke” under coronapandemin – och det blir en utmaning för andra som kandiderar. Det skriver BBC:s Ione Wells i en analys.

Hon konstaterar samtidigt att Sunaks varumärke tidigare fått sig en törn, bland annat då kritiker, på grund av Sunaks rikedomar, gett honom en stämpel av att ”sakna kontakt” med den ekonomiska verklighet många väljare upplever.

Rikedomarna gör att han inte lär behöva jaga donatorer för sin kampanj, skriver Sky-korrespondenten Jon Craig. Även Craig nämner kritikernas syn på rikedomarna, men konstaterar samtidigt att hans supportrar gärna lyfter fram charmen och det hårda arbetet.

Enligt Craig lanserar Sunak sig själv som en ”anti Boris-kandidat”, och nu måste han övertyga både ledamöter och partimedlemmar om att han verkligen är ”the real deal”.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen