Analytiker: Affär i Brasilien krånglar till det för Saab
Ett samgående mellan amerikanska Boeing och brasilianska Embraer skulle krångla till situationen för Saab, säger en anonym finansanalytiker till TT. Orsaken är att Saab och Embraer både är samarbetspartners och konkurrenter. Dessutom är frågor i försvarsindustrin alltid komplicerade eftersom det är så mycket politik inblandat, menar analytikern.
Det var i går som Sveriges Radio, med hänvisning till den brasilianska tidningen Folha, rapporterade att Saab hotat att säga upp avtalet om att sälja 36 Gripen-plan till Brasilien. Orsaken var att ett eventuellt samgående mellan Boeing och Embraer skulle kunna leda till att affärshemligheter läcker ut.
Saab dementerade uppgifterna senare på tisdagskvällen.
bakgrund
Försäljning av Saab 39 Gripen
Wikipedia (sv)
Försäljning av Saab 39 Gripen. Den svenska Försvarsmakten var den första kunden på Saab 39 Gripen, vilka gav flygplanet beteckningen JAS 39. Totalt beställdes 204 flygplan genom tre delserier. I delserie beställdes 30 stycken JAS 39A. I delserie 2 beställdes 96 JAS 39A och 14 JAS 39B. I den sista delserien beställdes 50 JAS 39C och 14 JAS 39D. Då delserie 2 inte var slutproducerad vid beställning av delserie 3, kunde de sista 20 JAS 39A istället byggas som JAS 39C. Av de totalt 204 flygplanen levererades 201 flygplan till Flygvapnet. Då två JAS 39A och en JAS 39C kvarstod hos Saab som provflygplan. Fram till september 2012 återstod det 194 flygplan, då sju flygplan tagits ur tjänst på grund av haveri eller på annat sätt skadats.
Den kunden Saab AB sålde flygplanet till är det sydafrikanska flygvapnet. Vilka år 1999 beställde 28 stycken nytillverkade Saab 39C/D Gripen, varav nio tvåsitsiga. Under programmets gång valde Sydafrika att reducera antalet beställda flygplan till 26 stycken.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen