Analytiker: Köp av Takata kan slå mot Autoliv
I flera år har svenska Autoliv kunnat ta marknadsandelar från Takata. Men när det japanska bolaget nu köps upp av USA-baserade Key Safety Systems (KSS) kommer det att kunna ta tillbaka en del av de förlorade marknadsandelarna. Det säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken, till SvD Näringsliv. Orsaken är att det är kinesiska ägare bakom KSS.
– Kinesiska biltillverkare har hellre köpt komponenter från Autoliv än från Takata. Men nu kan det ändras.
Janet Lewis från Macquarie Capital Securities säger till CNBC att det råder osäkerhet om stämningar mot Takata.
– Det ser definitivt ut som att aktieägarna inte kommer att få något. Och jag misstänker att andra fordringsägare inte heller kommer att få betalt.
Läs även
bakgrund
Takata Corporation
Wikipedia (en)
Takata Corporation (タカタ株式会社, Takata Kabushiki Gaisha) is an automotive parts company based in Japan. The company has production facilities on four continents, with its European headquarters located in Germany, where it also has nine production facilities. In 2013, a series of deaths and injuries associated with defective Takata airbag inflators had led Takata to initially recall 3.6 million cars equipped with such airbags. Further fatalities caused by the airbags have led the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) to order an ongoing, nationwide recall of more than 42 million cars, the largest automotive recall in U.S. history. In 2017 Takata files for bankruptcy.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen