Hem
Arkivbild. (Shizuo Kambayashi / TT / NTB Scanpix)

Autoliv inte intresserad av Takata – i dagsläget

Takatas svenska konkurrent Autoliv har inget intresse av att buda på konkursboet hos den japanska krockkuddetillverkaren.

– Inte i dagsläget. Sedan vet man ju inte, det här är en pågående process, man ska aldrig säga aldrig. Vi har tittat på det i olika omgångar, säger Autolivs kommunikationsdirektör Thomas Jönsson till TT.

Han tillägger att man inte varit med i den formella budgivningen om Takatas verksamhet på länge och att man i stället löst den ökade produktionen genom att bygga ut den egna kapaciteten.

Takata lämnade på måndagsmorgonen in en ansökan om konkursskydd. Planen är att verksamheten och de globala tillgångarna ska säljas till den kinesiskägda amerikanska konkurrenten Key Safety Systems.

Mer om Takatas konkurshot

bakgrund
 
Takata Corporation
Wikipedia (en)
Takata Corporation (タカタ株式会社, Takata Kabushiki Gaisha) is an automotive parts company based in Japan. The company has production facilities on four continents, with its European headquarters located in Germany, where it also has nine production facilities. In 2013, a series of deaths and injuries associated with defective Takata airbag inflators had led Takata to initially recall 3.6 million cars equipped with such airbags. Further fatalities caused by the airbags have led the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) to order an ongoing, nationwide recall of more than 42 million cars, the largest automotive recall in U.S. history. In 2017 Takata files for bankruptcy.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen