”Banal kommersialism – inte cancelkultur från vänster”
De omfattande ändringarna i Roald Dahls barnböcker – till exempel ”Häxorna” och ”Kalle och chokladfabriken” – fortsätter att väcka debatt. Ord som uppfattats som stötande har tagits bort eller bytts ut. Exempelvis har ”tjock” bytts mot ”enorm”. Ord som ”svart”, ”galen” och ”ful” har också ändrats eller strukits.
Aftonbladets Karin Pettersson skriver i en krönika att initiativet bygger på ”mycket banal kommersialism” och inte ”cancelkultur från vänster”.
”På en marknad för barnkultur är det värsta som kan hända att man får medelklassföräldrarna emot sig, eller, ve och fasa, annonsörerna”, skriver hon och konstaterar att Dahls verk nu ska samtidstvättas och ”köras ner i halsen” på nya generationer.
Expressens ledarskribent Ann-Charlotte Marteus beskriver ändringarna som ett ”helgerån”:
”Böcker som är ängsliga och uppbyggliga, utan vassa kanter, brukar roa exakt ingen”.