Hem
Med denna hålsåg sågas två runda hål i bogrampen. I hålen ska kättingar fästas inför bärgningen. (Magnus Lejhall/TT)

Besvärligt bärgningsarbete med Estonias bogramp

Under hela måndagen har de svenska och estniska haverikommissionerna försökt bärga bogrampen från Estonias vrak. Arbetet har varit svårt och riskabelt, säger utredaren Jörgen Zachau till Ekot.

– Eftersom den nedre delen står nere i leran finns en risk att vi bryter sönder den om vi skulle börja lyfta innan vi tar bort leran.

Den tolv ton tunga fartygsdelen ska bärgas med hjälp av kedjor och särskilda lyftanordningar. När den väl är uppe ska skadorna inspekteras.

Enligt haverirapporten efter Estoniakatastrofen orsakades förlisningen av att bogrampen gav vika, vilket ledde till att vatten strömmade in.

Inom ramen för de nya utredningarna har också två undervattensrobotar för första gången filmat Estonias bildäck.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen