Hem
(TT)

Blackberrys läxa till andra bolag: Anpassa er eller dö

Historierna om Nokia, Yahoo och nu senast Blackberry har en avgörande likhet – det faktum att företag i tech-eran måste anpassa sig eller dö, skriver AFP.
– Vad de har gemensamt är att de inte har reagerat i tid för att kunna göra snabba förändringar utifrån sina ursprungliga positioner, säger analytikern Roger Kay.

bakgrund
 
Blackberry Limited
Wikipedia (sv)
Blackberry Limited, i marknadsföringssyfte skrivet BlackBerry Limited, tidigare känt som Research In Motion Limited (RIM), är ett kanadensiskt multinationellt företag inom telekommunikation och trådlös maskinvara, mest känt för märket Blackberry smarttelefoner och surfplattor. Företaget är baserat i Waterloo i Ontario. RIM erbjuder plattformar och lösningar för tillgång till information via e-post, tal, instant messaging, SMS, Internet- och intranetbaserade applikationer och browsing. RIM:s portfölj inkluderar förutom Blackberry, andra handhållna enheter, softwareutvecklingsverktyg och övrig mjuk- och hårdvara. Verksamheten grundades av Mike Lazaridis, som fram till 22 januari 2012 fungerat som co-CEO tillsammans med Jim Balsillie, när RIM tillkännagav att båda hade avgått och den nye CEO skulle bli Thorsten Heins. Företaget är listat på NASDAQ börsen (Nasdaq: RIMM) i USA och på Toronto Stock Exchange i Kanada. Under lanseringen 2013 av Blackberry 10 tillkännagav företaget även att det skulle ändra sitt firmanamn från Research In Motion till Blackberry.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen