Hem
(PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Citybanan invigd efter tio års arbete – trafiken igång

I dag klockan 5.04 togs den sex kilometer långa tunneln Citybanan i bruk under Stockholms innerstad. Tunneln är byggd för att separera pendeltåg från övrig tågtrafik och därmed minska störningarna. Och det första tåget att trafikera Citybanan enligt ordinarie tidtabell avgick också i tid från station Stockholms city mot Nynäshamn, rapporterar SVT.

Första dagen med Citybanan började dock inte utan problem för tågtrafiken från Stockholm i övrigt. Ett signalfel mellan Flemingsberg och Södertälje orsakade förseningar för fjärrtåg på sträckan mellan Katrineholm och Stockholm C.

Invigningen hölls i går och enligt DN kallade statsminister Stefan Löfven (S) det för en högtidsdag för Stockholm då han klippte banden. Under invigningen gjordes en första tur med tåget. Intresset var stort och redan vid klockan 11 hade det bildats kö för att komma med på tåget.

bakgrund
 
Citybanan
Wikipedia (sv)
Ej att förväxla med Citytunneln i Malmö. Citybanan är en cirka sex km lång järnvägstunnel under Stockholms innerstad. Förbindelsen har dubbla spår samt en service- och räddningstunnel och är avsedd att separera Stockholms pendeltåg från övrig tågtrafik genom centrala Stockholm. I banan ingår två underjordiska stationer, Stockholm City (under T-centralen) och Stockholm Odenplan, samt en 1,4 km lång järnvägsbro i Årstaberg. Officiell byggstart hölls 24 januari 2009 och Trafikverket var klart i årsskiftet 2016/2017. Trafiken öppnar 10 juli 2017. Citybanan är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen