”Coca-Cola ingen bra partner för idrottsrörelsen”
Idrottsrörelsen handlar om hälsa om välmående, och bör därför inte göra sig till reklampelare för skräpmat, skriver flera läkare på SvD Debatt. Bland annat nämner de att Svenska fotbollförbundet tecknat ett sponsoravtal med Coca-Cola och att skidlandslagen sponsras av McDonalds och Kexchoklad.
”Vad som nu förvånar är att stora svenska idrottsförbund inte längre verkar se det olämpliga i att ta emot pengar från företag som tjänar stora pengar på bekostnad av folkhälsan och samhället.”
Debattörerna
Helena Dreber, allmänläkare
Anna Gunnerbeck, ST-läkare i pediatrik, med dr
Erik Hemmingsson, fetmaforskare, docent
Lars Jerdén, allmänläkare, docent
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen