Coronakrisen kan avgöra digitala matkassens framtid
Coronavirusets spridning över världen har fått näthandeln att blomstra, inte minst när det gäller mat. Allt fler väljer att handla matvaror på nätet istället för i en fysisk affär och e-handelsbutiker satsar på erbjudanden och rabatter för att locka till merköp. Men kommer trenden att avta när krisen är över, eller är mat på nätet framtiden?
Rusningen till e-butikerna skapar på sina håll digitala köer, lagren tar slut och leveranstiderna blir länge, rapporterar bland annat Expressen och Tech Crunch.
Det avgörande för om kunderna kommer stanna online även när krisen är över är hur shoppingupplevelsen funkar, skriver The Spoon.
Coronakrisen är en extrem situation men det finns ändå lärdomar att dra från de problem som uppstått om man vill att kunderna ska fortsätta handla när pandemin är över, menar sajtens skribent.
Företagen har nu ett guldläge att se över teknologi, supportsystem och personalisering av sina hemsidor. Bland annat finns det utrymme för utveckling när det gäller att föreslå matvaror på samma sätt som musik eller böcker föreslås i andra e-handlar.
”Vegankunden som alltid köper bönor och tahini kommer säkerligen att uppskatta att få ett förslag på kryddor från Mellanöstern som precis kommit in”, skriver The Spoon.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en nysatsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis även ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Ämnet som vi nu tar oss an är “Framtidens mat”, där vi under två veckors tid tittar närmare på vilken mat vi kommer att äta i framtiden, hur den ska produceras och hur sättet vi äter påverkar vår omvärld. Har du tips, idéer eller andra tankar om Omni Passion? Mejla redaktion@omni.se