Därför förekommer elbilar ofta i olycksstatistiken
För en tid sedan kom den danska tidningen Politiken med ett dystert besked rörande elbilar, nämligen att fordonen är inblandade i fler olyckor än andra bilar. Uppgifterna baserades på en rundringning till de största försäkringsbolagen i Danmark, och kartläggningen visade att det är 20 procent vanligare att elbilar är inblandade i försäkringsärenden än fossildrivna bilar. Isolerade man datan till Tesla så hamnade man på hela 50 procent.
Det som enligt vissa experter skulle kunna vara förklaringen är att köregenskaperna hos en elbil skiljer sig från dem hos en bil med förbränningsmotor. Det danska försäkringsbolaget Codan hävdar till exempel att köregenskaperna kan jämföras med radiobilar på ett nöjesfält, till följd av att elbilar har ett helt annat vridmoment än fossildrivna fordon, något som kräver en viss tillvänjning.
Men det handlar inte så mycket om själva eldriften som om de köregenskaper som rent generellt kan förknippas med bilar med många hästkrafter, även sådana med en klassisk förbränningsmotor. Det konstaterar Ny Teknik som har talat med svenska Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala.
Enligt honom finns det framför allt en tydlig koppling mellan nyblivna ägare till fordon – och då i synnerhet när det handlar om bilar med många hästkrafter – och en högre olycksrisk. Bara att byta till en ny bilmodell är alltså en riskfaktor i sig.
Även Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren är inne på samma spår.
– Det handlar med största sannolikhet om förarbeteenden. Det är extremt prestandastarka bilar som lockar förare som gärna utnyttjar prestandan, säger han till SVT.