Hem
PostnordANNONS

De använder AI för att sortera Kinapaket

Med artificiell intelligens (AI) har PostNord förbättrat sorteringen av inflödet från kinesiska e-handelssajter.

– Många pratar om AI och testar tekniken, men vi använder den – med framgång, säger Christian Edfjäll, ansvarig för machine learning inom PostNords produktionsområde.

– Med traditionell teknik kunde vi sortera 10–15 procent av försändelserna från Kina automatiskt, men med hjälp av det AI-baserade systemet ökade siffran till drygt 60 procent direkt, tillägger Christian Østergaard, ansvarig för Produktions-IT på PostNord.

AI bidrar också till andra förbättringsmöjligheter i PostNords produktion. Just nu arbetar man med prediktabilitet – att förutse vad som kommer att ske.

– Vi har bland annat försökt att förutse om kunden kommer att vara hemma vid leverans av paket. Med väderdata kan vi se kommande väder och med det ökar våra chanser att möta upp folk hemma. När det är soligt så är chansen mindre. Data har gjort att vi kan kontakta kunderna på ett smartare sätt, säger Christian Østergaard.

PostNord behöver stora mängder data för att verksamheten ska fungera. Är man till exempel IT-specialist och arbetar med hantering av data är det en guldgruva, förklarar Christian Østergaard.

– Den som är vass på det här kan vara med i uppstarten av något stort. Många företag har inte denna mängd data, men här har vi allt på plats.

Fakta:

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.