De har fått nog: ”Stoppa oseriös telefonförsäljning”
Sveriges slappa lagstiftning mot telefonförsäljning gör att fler och fler luras till avtal de inte vill ha och det är ett svek mot konsumenterna. Det skriver ett flertal organisationer i en gemensam debattartikel i SvD. Debattförfattarna påminner om att det redan finns ett färdigt förslag till ökat skydd för den som blir uppringd – nämligen att konsumenten i efterhand skriftligen ska få bekräfta det avtal som ingåtts under samtalet. Så är det redan i flera länder, men i Sverige avvaktar både regering och riksdag efter massiv lobbying från branschen, enligt debattörerna.
”Nu brådskar det att bevisa att ni politiker står på konsumenternas sida. Sverige kan inte fortsätta att svika konsumenterna genom att ha en av Europas slappaste lagstiftningar på området.”
Debattförfattarna
Jan Bertoft, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Amadeu Batel, ordförande SIOS, Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige
Berit Bölander, förbundsordförande, SKPF Pensionärerna
Stig Nyman, ordförande, Handikappförbunden
Christina Rogestam, förbundsordförande, SPF Seniorerna
Niclas Sturesson, ordförande, Konsumentvägledarnas förening
Christina Tallberg, ordförande, PRO Pensionärernas Riksförbund
Siw Warholm, förbundsordförande, Riksförbundet Hem och Samhälle