De löste problemet med att sälja möbler på nätet
SoffaDirekt säljer soffor, sängar och möbler över nätet, något som blivit allt mer populärt att handla online de senaste åren.
Men när företaget startade för fem år sedan var det inte alls lika självklart att klicka hem en soffa.
Vanan att provsitta före köp och osäkerheten kring transporten gjorde att kunder hellre köpte i fysiska butiker. Det ville Roberto Mazzarella, VD på SoffaDirekt, ändra på.
– Det gällde att kunna besvara kundernas frågor så att de kände sig lika trygga med att beställa möbler på nätet som att köpa i en vanlig butik.
Mycket handlar om att vara tydlig i sin information, med bra bild- och filmmaterial och tydliga produktbeskrivningar.
"En vilja att lösa problem"
En annan lösning var att öppna en obemannad butik i Norrköping som kunder kan få access till genom en kod, där de kan känna på möblerna som går att beställa via hemsidan.
Och för att få hem möblerna samarbetar man med PostNord. Med tjänsten styckegods kan alla beställningar enkelt fraktas direkt hem till kundens dörr.
– Fördelen med PostNord är att det går snabbt att komma ut till hela Sverige. Man behöver inte oroa sig för att en kund inte ska kunna få sin vara i god tid, säger Roberto Mazzarella.
Samarbetet har förenklat SoffaDirekts logistik, vilket ger mer tid för företag att växa.
– Jag är nöjd med lyhördheten från PostNords sida, de har en vilja att lösa problem, säger Roberto Mazzarella.