Hem
(REGIS DUVIGNAU / TT NYHETSBYRÅN)

Debatt: Slöjreklamen kränker förtryckta kvinnor

”H&M bör avbryta sin reklamkampanj och be om ursäkt till alla de kvinnor som tvingas bära slöja”. Det skriver Tanja Tabrizian Selfors på SVT Opinion som svar på designern Iman Aldebes hyllning till klädkedjans kampanj med slöjbeklädda modeller nyligen på samma forum. Argumenteringen från Aldebe, samt H&M:s och Åhléns reklam med slöjbeklädda kvinnor ”gör att det knyter sig i magen” på skribenten som menar att de ignorerar en stor och utsatt grupp:
”Nämligen alla de miljoner kvinnor runt om i världen som fängslas för att de vill klä sig i kläder de själva valt. Reklamkampanjerna är ett stort långfinger i dessa redan förtryckta kvinnors ansikten”, skriver Tanja Tabrizian Selfors.
Hon påpekar att alla inte bär slöjan frivilligt.
”Vad tror ni den nioåriga flickan tänker, som blir påtvingad slöja av sin kontrollerande far, när hon promenerar förbi skyltfönstren hos H&M och Åhléns?”

Tidigare artiklar

Bakgrund

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen