”I vissa kretsar signalerar slöjan självständighet”
”Vem ska äga symbolen?”, frågar sig Eli Göndör, religionshistoriker, i ett debattinlägg i DN angående de omdiskuterade reklamkampanjerna från Åhléns och H&M där modellerna bär slöjor.
Han skriver att det borde vara ”uppenbart att kampanjen snarare hjälper muslimska kvinnor till självbestämmande och förskjuter bakåtsträvande islamiska idéer och rörelser, än tvärt om”.
Göndör menar att debatten inte är så enkel som vissa vill få den att verka. Att slöjan i vissa kretsar används för att begränsa kvinnor stämmer, resonerar han och tillägger att det också stämmer att det på senare tid utvecklats ett slöjmode som snarare framhäver kvinnor i det offentliga rummet.
”Snarare signaleras i dessa fall ett anspråk på att använda symbolen för att visa sin självständighet inte bara mot vad som kan anses vara en svensk norm, utan också gentemot de islamiska krafter som motarbetar kvinnors anspråk på självständighet”, skriver Göndör.
Debattören
Eli Göndör, fil dr i religions-historia vid Stockholms universitet och senior fellow på tankesmedjan Timbro.