Hem
En dykare visar upp hittade delar av det störtade flygplanet, 27 december. (Viktor Klyushin / TT NYHETSBYRÅN)

Den andra svarta lådan från flygplanet har hittats

Även den andra svarta lådan från det ryska militärflygplanet som kraschade i Svarta havet har nu hittats, rapporterar AP.

Den lyftes upp från havsbotten under onsdagen, säger det ryska försvarsministeriet enligt nyhetsbyrån.

Samtliga 92 människor som befann sig ombord på flygplanet befaras ha dött då det störtade i havet i söndags, strax efter att det hade lyft från flygplatsen i Sotji. Hittills har 17 kroppar och 223 ”kroppsfragment” hittats, enligt försvarsministeriet.

Tidigare rapportering

bakgrund
 
Svarta lådan
Wikipedia (sv)
Den här artikeln handlar om färdskrivarna på ett flygplan. Se svart låda för teknik- och programmeringstermen. Svarta lådan är en populär men ålderdomlig benämning på ett flygplans båda färdskrivare: en färdregistrator (eng. Flight Data Recorder, FDR), där uppgifter från den senaste halvtimmen sparas om flygplanets position, höjd, hastighet, färdriktning, attityd, roderutslag, med mera en ljudregistrator (eng. Cockpit Voice Recorder, CVR), där sparas piloternas samtal med varandra och med flygledningen samt bakgrundsljud under minst de två senaste timmarna De två färdskrivarna i varje flygplan är mycket stöt- och brandtåliga och ska i de flesta fall kunna överleva ett flygplanshaveri (de placeras i stjärtpartiet) så att de lagrade uppgifterna kan användas i en haveriutredning. Färdskrivarna är även försedda med "pingsändare", ultraljudsändare som underlättar lokalisering av dem i vatten. De aktiveras under vatten vid ett visst tryck. Krav på färd- och ljudregistrator föreligger i huvudsak för flygplan med en högsta tillåtna flygvikt överstigande 5 700 kg. Typiska klubbflygplan med en flygvikt runt 1 000 kg omfattas således inte av kraven. Även en modern helikopter ska utrustas med motsvarande registratorer om den högsta tillåtna flygvikten överstiger 3 175 kg. Uppgifterna som helikoptrarnas färdregistratorer registrerar skiljer sig i viss mån från flygplanens beroende på helikoptrarnas annorlunda konstruktion.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen