(TT)

Din farmors matbrist ökar risken för hjärtsjukdomar

Hur din farmor åt som barn kan påverka din hälsa. Ny forskning från Karolinska Institutet visar att det vi äter kan sätta spår i kommande generationer, rapporterar flera medier. Forskarna jämförde barnbarnen till människor som levde i Överkalix på 1800-talet och såg att vissa hade en ökad risk för hjärtsjukdomar. Gemensamt var att alla var kvinnor och hade en farmor som växt upp under perioder av varierande mattillgång.
– Barnbarnen hade en ökad dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar som var 21 gånger högre än hos de barnbarn vars farföräldrar haft en mer jämn tillgång på mat, säger Olov Bygren, forskare vid institutionen på KI, till SVT.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen