”Drake är mest house – och samma gamla klyschor”
Drakes nya album ”Honestly, Nevermind” består till allra största del av en musikgenre som rappare vanligtvis inte ger sig på. Det skriver The Guardians Alexis Petridis, som betraktar plattans tio första låtar som house snarare än hiphop.
Bortsett från den musikaliska ”vänstersvängen” är det däremot inte särskilt mycket nytt, anser han. Han beskriver låttexterna som emotionellt klyschiga och frågar sig om den kanadensiske rapparen inte blir uttråkad av att fortsätta på den banan.
Även Pitchforks Aphone Pierre lägger märke till det tydliga housespåret och det klyschiga språket. Albumet låter bättre i teorin än i praktiken och det lyfter aldrig riktigt, anser Pierre.
En låt som däremot sticker ut i positiv bemärkelse är ”Massive”, där Drake ändå tillåter sig att rappa som en ”tuff kille”, skriver Pierre.
”Varför har han inte så kul hela tiden?”
Recensenternas snittbetyg: 3,5
Snittbetyget är baserat på fyra av sex recensioner eftersom vissa av källorna inte sätter betyg.
Om recensionssvepen
Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.
Om Omni-helg
Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner och intervjuer som publiceras varje helg.