Hem
Illustrationsbild. (Jessica Gow/TT)

Efter jättarnas kampanjer: 0,1 procents lägre snittpris

Effekten av matjättarnas pr-kampanjer kring livsmedelspriserna är knappt mätbar en månad efter finansministerns möte med Ica, Axfood och Coop. Det visar siffror från den oberoende sajten Matpriskollen, skriver TT.

Totalt har snittpriserna sjunkit med endast 0,1 procent på över 40 000 produkter mellan 20 mars och 17 april.

Priserna på mejeriprodukter, ost, frukt och grönsaker har sjunkit, medan skafferivaror har blivit dyrare.

– Det finns en risk att förväntansbilden hos konsumenten är större än de faktiska prissänkningarna, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.

Läs också

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen