Hem
(Linus Sundahl-Djerf/SVD/TT)

Ekonom: Svensk mathandel är unik i Europa

Koncentrationen i svensk dagligvaruhandel är unik i ett europeiskt perspektiv och det kan bidra till högre priser. Det säger nationalekonomen Christian Jörgensen till TT.

De tre största aktörerna står för nästa 90 procent av marknaden och det gör det svårt för mindre aktörer att slå sig in.

– Det beror dels på Sveriges många glesbefolkade områden, där större aktörer har lättare att etablera sig. Dels på att lågpriskedjorna, som finns runt om i Europa, aldrig riktigt har fått fäste i Sverige, säger Jörgensen.

Ju färre aktörer, desto större risk för prispress åt fel håll. Men enligt Jörgensen är det inte säkert att det bara är av ondo med få stora aktörer. Att Sverige är glesbefolkat med stora avstånd ställer krav på logistiken och här kan storleken tvärtom bidra till lägre priser.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen