Hem
(Jae C. Hong / TT / NTB Scanpix)

Ekonomi kan förutspås med hjälp av onlinespel

Bank of England kan ta hjälp av onlinespel som World of Warcrafts virtuella värd för att förutspå effekterna av penningpolitiska beslut. Det menar centralbankens chefsekonom Andy Haldane, enligt Bloomberg.

– Spelet kan fungera som en storskalig och dynamisk digital fokusgrupp för penningpolitiska beslut, sa han i ett tal nyligen.

Överlag menar Haldane att potentialen för analys av stora datamängder är nästintill obegränsad inom finans och makro.

– Det ger oss råmaterialet för en ny våg av produktivitet och innovation, embryot till den fjärde industriella revolutionen, säger han till nyhetsbyrån.

 
Fourth Industrial Revolution
Wikipedia (en)
The Fourth Industrial Revolution (4IR) is the fourth major industrial era since the initial Industrial Revolution of the 18th century. It is characterized by a fusion of technologies that is blurring the lines between the physical, digital, and biological spheres. It is marked by emerging technology breakthroughs in a number of fields, including robotics, artificial intelligence, blockchain, nanotechnology, quantum computing, biotechnology, The Internet of Things, 3D printing and autonomous vehicles. Klaus Schwab has associated it with the "second machine age" in terms of the effects of digitization and artificial intelligence (AI) on the economy, but added a broader role for advances in biological technologies. It is disrupting almost every industry in every country. And the breadth and depth of these changes herald the transformation of entire systems of production, management, and governance. Schwab sees as part of this revolution "emerging technology breakthroughs" in fields such as artificial intelligence, robotics, the Internet of Things, autonomous vehicles, 3D printing, quantum computing and nanotechnology. The fourth wave of the industrial revolution is expected to see the heavy implementation of several emerging technologies with a high potential of disruptive effects.
bakgrund
 
Wow är ett MMORPG-spel
Wikipedia (sv)
Massive multiplayer online role-playing game (MMORPG) är en genre av datorrollspel där ett stort antal spelare interagerar med varandra i en virtuell värld. Termen myntades 1997 av Richard Garriott, vars spel Ultima Online ofta nämns som den titel som populariserade genren.Spelaren intar rollen som en fiktiv rollfigur, ofta i en värld präglad av genren fantasy, och tar kontroll över denna figurs handlingar. MMORPG:er skiljer sig från spel med bara en spelare eller spel där endast en grupp personer spelar tillsammans, framför allt genom att det erbjuder en spelvärld som fortfarande existerar och utvecklas även efter det att användaren har loggat ut. Denna värld underhålls oftast av företaget som skapat spelet. Spel av typen MMORPG är mycket populära i världen. Intäkterna för MMORPG-spel i hela världen översteg en halv miljard dollar 2005, och intäkterna i västvärlden översteg en miljard dollar år 2006. Under 2007 och 2008 ökade virtuella varor stort; efter den mer traditionella modellen att betala för ett abonnemang är virtuella varor den näst största inkomstkällan.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen