Elbilar het trend på CES: ”Utvecklingen går fort nu”
Dansken Henrik Fiskers Emotion tävlar mot kinesiska Byton om vilket eldrivet fordon som får mest uppmärksamhet av besökarna på teknikmässan CES i Las Vegas, skriver TT. Elbilar har på senare år upptagit en allt större del av mässan som traditionellt varit inriktad på hemelektronik.
Flera nya prototyper på kort tid är ett tecken på att de börjar lossna för sektorn, menar Gordon Strömfelt, elbilsexpert på intresseorganisationen Gröna bilister, enligt nyhetsbyrån.
– Det går fort nu, och det går att jämföra med när smarta telefoner blev vanliga. Apple var först med en Iphone och sedan följde de andra tillverkarna efter, säger han till TT.
bakgrund
Fisker Automotive
Wikipedia (en)
Fisker Automotive - originally founded by Henrik Fisker - not to be confused with Fisker Inc., was a firm which made the Fisker Karma, which was one of the world's first production luxury plug-in hybrid electric vehicles. It debuted at the 2008 North American International Auto Show, and first deliveries were in 2011. Production of the Fisker Karma was suspended in November 2012 due to bankruptcy of its battery supplier A123 Systems, with about 2,450 Karmas built since 2011 and over 2000 cars sold worldwide. In February 2014, Fisker Automotive's Karma vehicle design, tooling and a manufacturing facility in Delaware were purchased by Chinese auto parts conglomerate Wanxiang Group. Henrik Fisker retained the Fisker trademarks and the Fisker brand and relaunched a new, separate company, Fisker Inc, in 2016 and so Wanxiang named its new company Karma Automotive.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen