Hem
Shutterstock

Elflygplan – därför dröjer revolutionen

Flygindustrin pekas ofta ut som en stor miljöbov, och många konsumenter vill därför se en övergång till elflyg. Så varför tar det sådan tid för elektrifierade flygplan att slå igenom?

Luleås tekniska universitet skriver i en artikel om saken att det som framför allt sätter gränser för elflyg är vikten och storleken på batterierna. I dagsläget behövs så stora och otympliga batterier att det vid flygningar på längre sträckor än 200 kilometer inte finns särskilt mycket utrymme kvar för varken passagerare eller gods. Därför menar man att en rutt som exempelvis Stockholm-Skellefteå inte kan bli verklighet med eldrivna flygplan förrän det har skett en omfattande utveckling av batteritekniken. Man pekar även på att elen som används också måste genereras någonstans.

Forbes skriver i en artikel om elflygets framtid att flygindustrin ligger långt efter andra transportsektorer när det handlar om en koldioxidfri framtid. Detta trots att flygbolagens egna beräkningar visar att flygandet kommer att fördubblas under de kommande 20 åren.

– Om den trenden håller i sig så kommer flygindustrin att vara en av de största utsläppsbovarna av alla industrisektorer, säger Susan Ying som är chef hos elflygplanstillverkaren Ampaire till Forbes.

När det handlar om flygplan i storlek med Boeings 747 (även känt som Jumbojet) eller Airbus 380 så bedöms eldriften vara flera decennier bort. För att ersätta kraften i de jetmotorer som ett sådant plan använder skulle det med dagens batteriteknologi krävas inte mindre än 544 ton batterier, vilket innebär att det skulle krävas åtta sådana plan för att klara vikten.

Jetmotorn är helt enkelt svår att ersätta, eftersom det är den motortyp i världen som genererar i särklass mest kraft i förhållande till sin storlek och vikt.

Men det görs samtidigt framsteg på området, och det finns ett stort intresse bland flygbolagen när det handlar om elflygplan. När det handlar om kortare regionala rutter med mindre flygplan så kan elflygplan vara vanligt så snart som runt 2030, hävdar flygplanstillverkaren Boeing.

Många flygbolag har idag också stora incitament att slå om till mer hållbar verksamhet, då man har högt satta målsättningar kring utsläppsreduktioner som man på något sätt ska försöka förena med en kraftig väntad tillväxt.

Detta är Omni Passion

Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.

Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till olivia.wikstrom@schibsted.com.

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen