ESG-begrepp kritiseras när kött kallas för ”glutenfritt”
Klimatvänliga och ansvarstagande företag som gör gott för världen kan belönas med hållbarhetsstämplen ESG – en signal till kunder och investerare att företaget går att lita på. Men begreppet får ibland kritik för att det lovar mycket, och säger lite.
En av kritikerna är Aswath Damodaran, som undervisar i företagsekonomi vid New York University. Han menar att det är omöjligt att mäta vilket företag som gör ”bra saker” för världen. Han vill gärna veta hur mycket koldioxid ett oljebolag släpper ut, men bryr sig inte om Googles och Facebooks utsläpp. Av dem vill han snarare ha information om förhållningssättet till integritet och data.
– Det råder exponeringsdiarré. Det är som när du ser kött som är märkt ”glutenfritt”. Varför gör de så? Företag märker ut saker och ting för att skapa en falsk känsla av att ”titta vad bra vi är”, säger Damodaran till Market Watch.
Även i Sverige är det svårt för privatpersoner att veta vilka företag som verkligen är hållbara. I november rapporterade Ekot att alla svenska storbanker registrerar sina fonders koldioxidutsläpp. Problemet är bara att företagen som ingår i fonderna bara måste rapportera en bråkdel av utsläppen. Indirekta utsläpp rapporteras inte, trots att dessa i många fall är den verkliga klimatboven.
Därför kan företag som satsar på solceller ha ett högre klimatavtryck än företag inom bilindustrin. Det beror på att utsläppen när produkterna används – alltså bensinens klimatpåverkan – inte räknas med.
– Vi kan ju bara mäta det som finns data på, konstaterar Swedbanks Pia Gisgård.
Det finns alltså flera svårigheter med att klassificera vad som är hållbart. Aswath Damodaran tycker att mätverktygen i dag är för trubbiga – och att hållbarhetsstämpeln ESG blir en ”billig och lätt väg” runt problemet.
– Det är inte koldioxidavtrycket jag oroar mig för, det är det mänskliga avtrycket.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller – och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till marcus.andersson@omni.se.