Ett steg närmare tunnel mellan Estland och Finland
Finland och Estland söker finansiering från EU för bygget av en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn. Länderna ska göra ytterligare studier av hur tunneln ska se ut, bekräftade ländernas transportministrar på tisdagen.
– Tunneln skulle ge Helsingfors möjligheten att ansluta sig till Rail Baltica, säger den finska transportministern Anne Berner, och syftar på den järnvägsförbindelse som ska byggas mellan baltländerna och Polens huvudstad Warszawa.
De hoppas nu att byggandet kan påbörjas inom tio år.
bakgrund
Skulle bli den längsta tunneln under vatten i världen
Wikipedia (sv)
Helsingfors–Tallinn-tunneln är en föreslagen tunnel under Finska viken som skulle knyta samman den finländska huvudstaden med den estniska.
Tunnelns längd blir mellan 60 och 80 km beroende på vald sträckning, och blir därmed den längsta tunneln under vatten i världen. Bygget beräknas kosta 9-13 miljarder euro, (enligt tidningsuppgifter från 2010 7–8 miljarder euro) Projektet drivs främst av borgmästarna i Tallinn och Helsingfors, Edgar Savisaar och Jussi Pajunen. Båda städerna har betalat 100 000 euro till förstudier, men respektive lands myndigheter har inte velat bidra med pengar. Förstudien (där projektet kallas Talsinkifix) publicerades februari 2015. Förstudien rekommenderar en ren järnvägstunnel, längre än världens under 2010-talet längsta, medan en så lång vägtunnel avråds ifrån.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen