Hem
Dåvarande prins Charles och Zak Brown, chef för racingstallet McLaren Racing, besöker en anläggning för att skapa bränsle av klodioxid och väte, så kallat E-bränsle. (Chris Jackson / AP)

EU skärper kraven för E-bränsle: kräver nollutsläpp

EU skärper reglerna för så kallade e-bränslebilar. Det skriver Reuters som har tagit del av ett kommande lagförslag.

Enligt det ska bilar som körs på e-bränsle bara få säljas förutsatt att bränslet framställts på helt klimatneutral väg, och att bilens motor är modifierad på så vis att den inte kan starta om den tankas med annat bränsle.

Tidigare har dessa fordon haft ett undantag från de EU-regler som säger att inga bilar som inte är helt klimatneutrala i drift ska få säljas inom unionen efter 2035. Detta efter ett krav från Tyskland.

E-bränsle är en typ av drivmedel som tillverkas av infångad koldioxid och väte.

bakgrund
 
Elektrobränsle
Wikipedia (sv)
Elektrobränsle är syntetiskt framställda bränslen med vätgas och syrgas som bas, men som inte är endast vätgas och syrgas. Framför allt förknippas begreppet med metoder att framställa energirika ämnen syntetiskt ur väte och koldioxid där produkten blir metanol eller kolväteprodukter. Begreppet uppstod någon gång i mitten av 2017 och då en tydlig definition saknas så används det ofta som ett modeord i debatter. Energin som går åt för att tillverka elektrobränslen är ofta betydande i förhållande till vad som går att få ut från det, dels i själva produktionen men även att bränslet ofta förstås användas i redan ineffektiva tillämpningar såsom flygplansmotorer och förbränningsmotorer i bilar.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen