Hem

EU-svepet: Extremhögern större än EPP • Krah smög i kulisserna • På smakresa i EU

(TT)

Splittrad ytterhöger kan bli större än EPP. AFD:s skandalpolitiker Maximilian Krah dök upp med kaffe och cigg – trots kampanjförbud. Och följ med på en resa för smaklökarna genom EU-länderna.

Vad är det här?

I Omnis EU-valssvep hittar du aktuella nyheter, snackisar och tips på fördjupning om den europeiska valrörelsen. Det publiceras en gång per dag fram till söndagen den 9 juni.

(Roberto Monaldo / AP)

Fragmenterad ytterhöger kan få 26 procent av platserna

Högerextrema partier kan få 184 platser, nära 26 procent av platserna och fler än EPP, i EU-parlamentet efter valet. Det visar Politicos senaste sammanställning.

Men ytterhögern är splittrad och kan med all sannolikhet inte enas om samarbete, vilket gör att ”den breda mitten” inte i praktiken hotas. Det innebär däremot ett kraftigt politiskt skifte i nästa parlament.

(Kay Nietfeld / AP)

Krah tassar i kulisserna – trots förbudet

Tyska högerextrema AFD har portat toppnamnet Maximilian Krah från valrörelsen efter flera skandaler.

Nu har han ändå setts glatt kampanja för AFD i Dresden. Bilder visar en leende Krah med cigarett och kaffe i hand, iklädd partijacka intill ett blått AFD-parasoll.

Partiet medger att Krahs aktivitet är irriterande men att man inte kan begära att han ska gömma sig hemma.

(Jan Haas)

Rapport: Meta profiterar på AFD:s rasism

Facebooks ägarbolag Meta fortsätter att tjäna pengar på hatretorik och rasistiska konspirationer i form av annonser från det tyska högerextrema partiet AFD, enligt en rapport från Washingtonbaserade Ekō.

– Det är inte en högerextrem vissla, det är en högerextrem mistlur, säger Vicky Wyatt på Ekō.

Valdebatt i ungersk stats-tv för första gången sedan 2006

Den statliga ungerska tv-kanalen MTVA höll i går kväll sin första tv-debatt på nästan 20 år. Kandidater från elva partier drabbade samman i en EU-valsdebatt.

Kanalen har anklagats för att agera språkrör för Viktor Orbáns nationalisparti Fidesz. Debatten innebar – för ovanlighetens skull – att kritik framfördes mot Orbán i kanalen.

(Johan Nilsson/TT / TT Nyhetsbyrån)

Så mycket lägger svenska partier på EU-valrörelsen

Totalt 75 miljoner kronor. Så mycket lägger de svenska partierna tillsammans på affischer, flygblad och turnéer under valrörelsen, enligt en sammanställning från Altinget.

Mest pengar lägger Socialdemokraterna med 20 miljoner kronor. Flera partier har minskat sin budget sedan valet för fem år sedan.

(Shutterstock)

Smaklökarna ska ha sitt – receptresa inför valet

Franska tidningen Libération bjuder varje dag fram till valet på ”en resa för smaklökarna” med typiska recept från medlemsländerna. I dag gör man ett stopp i Tjeckien för marinerad ost, ”nakládany hermelín”.

Osten har fått sitt namn för att den är mjuk och vit som hermelinpäls. När tidningen skrev om Sverige var det förstås kroppkakor som stod på menyn.

Mer om valet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen