Hem
SchibstedANNONS

Experten: Så tar AI över din vardag

Schibsted Media Group är en av de mest innovationsdrivna mediekoncernerna i världen. Varje månad interagerar 200 miljoner människor med Schibsteds tjänster – i Sverige på sajter som Blocket.se, Prisjakt.se och Bytbil.se.

Med artificiell intelligens står vi inför nästa paradigmskifte. Men hur kommer robotar och algoritmer att förändra våra liv?

Azeem Azhar, Vice President på Schibsteds utvecklings-hub i London, menar att det finns flera skäl till att artificiell intelligens blir en allt större del av vår vardag. Datorer har blivit så kraftfulla och billiga att de i dag kan utföra de komplexa uträkningarna som ligger till grund för algoritmerna bakom AI.

Målet: Förbättra användarupplevelsen

Ett annat skäl är att vi i dag kan tillämpa den stora mängd data som samlas in.

– Vi är en digital verksamhet och samlar självklart in mycket data och vi har nu möjlighet att titta på den och använda den för att förbättra användarupplevelsen. Ett sätt är genom personalisering av flera av de stora nyhetssajterna, säger Azeem Azhar.

För Schibsted innebär AI även nya möjligheter för utvecklingen av digitala tjänster. Schibsted Growth har bland annat investerat i den digitala läxhjälpen Albert som med AI erbjuder skräddarsydd mattehjälp till varje användare av appen. Arbetet med att skapa morgondagens digitala tjänster sker bland annat från Schibsteds innovationshubbar i London, Barcelona, Stockholm och Oslo.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.