Så tar Schibsted fajten mot ”Fake News”
Hur vet du att det du läser i sociala medier är sant?
Sedan de amerikanska tech-jättarnas intåg på mediemarknaden möter vi varje dag en störtflod av innehåll. Samtidigt ser vi växande problem med filterbubblor och ”fake news” som gör det svårare att navigera som samhällsmedborgare.
Nu tar Schibsted fajten – det är viktigare än någonsin att försvara det fria ordet.
– Den fria pressen är en fundamental del av ett välfungerande demokratiskt samhälle, säger Ian Vännman, som leder utvecklingen av nya produkter och tjänster inom Schibsted.
Digitala satsningar
Förändrade läsarbeteenden och affärsmodeller fick mediekoncernen, som bland annat äger Aftonbladet, Omni och Svenska Dagbladet, att tidigt staka ut sin egen väg framåt. En framgångsfaktor har varit att skapa en gemensam tech-organisation och utveckla en superplattform som ger läsarna en ännu bättre upplevelse.
– Att erbjuda journalistik av högsta kvalitet är dyrt och för att kunna göra det så måste verksamheten vara lönsam. Man kan inte uteslutande spara sig till en hållbar affärsmodell för digital journalistik. De satsningarna vi gör har över tid gjort oss till marknadsledande, vilket i sin tur leder till fler investeringar i journalistiken, säger Ian Vännman.
Några exempel på hur framgångsrik, oberoende journalistik skapar förutsättningar för fortsatta satsningar är SvD:s ”Räntekartan”, uppmärksammade tv-formatet ”200 sekunder” på Aftonbladet samt hyllade nyhetstjänsten Omni.