Hem
Illustrationsbild. (Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Flygforskare: ”Miljövänligt att göra mellanlandning”

Om man vid långflygningar skulle flyga med flygplan som är konstruerade för att flyga kortare sträckor, och göra en mellanlandning istället för att flyga direkt, skulle man spara stora mängder bränsle. Det skriver flera forskare på DN Debatt.

En flygresa till Thailand med mellanlandning i ett mindre flygplan skulle dra 40 procent mindre bränsle än om man flyger med ett större direktflyg menar de.

Forskarna lyfter även fram vikten av att införa biobränslen som fungerar bra med nuvarande flygmotorer:

”En fördel är dessutom att den svenska flygbranschen ställt sig bakom införandet av biobränslen”.

Mer om debattörerna

Tomas Grönstedt, professor i turbo­maskiner, Chalmers

Dan Henningson, professor i strömningsmekanik, Kungliga Tekniska Högskolan

Petter Krus, professor i fluida och mekatroniska system, Linköpings universitet

Anders Lundbladh, adjungerad professor i framdrivningsteknik, Chalmers, GKN Aerospace

Sebastian Samuelsson, doktorand i flygmotorteknik, Chalmers

Tidigare

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen