Flygforskare: ”Miljövänligt att göra mellanlandning”
Om man vid långflygningar skulle flyga med flygplan som är konstruerade för att flyga kortare sträckor, och göra en mellanlandning istället för att flyga direkt, skulle man spara stora mängder bränsle. Det skriver flera forskare på DN Debatt.
En flygresa till Thailand med mellanlandning i ett mindre flygplan skulle dra 40 procent mindre bränsle än om man flyger med ett större direktflyg menar de.
Forskarna lyfter även fram vikten av att införa biobränslen som fungerar bra med nuvarande flygmotorer:
”En fördel är dessutom att den svenska flygbranschen ställt sig bakom införandet av biobränslen”.
Mer om debattörerna
Tomas Grönstedt, professor i turbomaskiner, Chalmers
Dan Henningson, professor i strömningsmekanik, Kungliga Tekniska Högskolan
Petter Krus, professor i fluida och mekatroniska system, Linköpings universitet
Anders Lundbladh, adjungerad professor i framdrivningsteknik, Chalmers, GKN Aerospace
Sebastian Samuelsson, doktorand i flygmotorteknik, Chalmers