Hem
Illustrationsbild. (Janerik Henriksson/TT)

Forskare: Illojala kunder kan sätta press på kedjorna

Enskilda konsumenter har liten möjlighet att påverka, men tillsammans som grupp har man mer makt. Det säger Christian Jörgensen, forskare på institutet för livsmedelsekonomisk analys vid Lunds universitet, till TT.

När priserna stiger märks det att kunder blir mer medvetna och rörliga mellan butiker.

– Kunder blir inte lika lojala längre, vilket troligtvis ger större press på kedjorna, säger han.

I stället för att prova nya butiker kan också enskilda varor bytas ut, som att margarin får ersätta dyrare smör.

Läs mer

Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi

Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.

Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen