Framtidssäkra ditt företag för att klara av nästa kris
Den omfattande torkan 2018 var tuff för de svenska bönderna. Men inte lika tuff som de stigande energipriserna under vintern. Det säger Sveriges mjölkbönders ordförande Stefan Gård, som själv har sin verksamhet i Säffle.
– När man slår ihop allt gör det ungefär en miljon kronor i ökade utgifter på min gård, sa han till SVT Nyheter Värmland under julhelgen.
Exemplet sätter fingret på att inget företag verkar i ett vakuum. Hur bra din affärsidé än är kommer yttre omständigheter alltid att påverka. Det kan vara torka eller skenande energipriser. Det kan vara nya lagar och regleringar. Eller kanske en global pandemi som förändrar allt.
Just pandemin avslöjade vilka företag som kan anpassa sig till nya förutsättningar snabbt, skriver fem experter vid toppuniversitetet IMD i Harvard Business Review. De skriver att det är viktigt för framtidens företag att våga blicka framåt, och våga satsa långsiktigt, oavsett bransch.
“Rädslan att förlora på kort sikt är väldigt verklig. Men hotet att förlora relevans är ännu större”, skriver de.
IMD har analyserat 86 globala företag i fyra olika branscher för att ta reda på hur de framtidssäkrar sina verksamheter. I sin rangordning väger IMD in sju olika aspekter. Det handlar om hur innovativa företag är och dess benägenheten att investera i nya satsningar. Men det handlar också om hur hållbara företagsledningarna är.
IMD-toppen Howard Yu säger till Al Jazeera att rankingen för 2022 visar att mångfald i kön, nationalitet och chefernas tankesätt spelar en allt viktigare roll för företag som vill framtidssäkra sina affärsmodeller.
– Vi ser en begränsad kapacitet hos ett alltför homogent företag att återuppfinna sig själv när för många anställda kommer från samma bakgrund, säger han.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller – och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till marcus.andersson@omni.se.