Hem

Frankrike siktar på förarlösa snabbtåg till 2023

Den franska motsvarigheten till SJ, SNCF, kommer att inleda tester med ett så kallat ”drönartåg” 2019. Målet med testerna är att man ska ha helt självkörande versioner av snabbtåget TGV i trafik till år 2023. Tågen kommer att vara rustade med diverse sensorer som kan upptäcka eventuella hinder på spåret, men kan även fjärrstyras om det skulle vara nödvändigt.
De franska TGV-tågen har en maxhastighet på 320 km/h vid passagerartrafik, men har sedan 2007 även det globala hastighetsrekordet för hjultåg med 574,8 km/h.

 
TGV
Wikipedia (sv)
TGV, på franska Train à Grande Vitesse (höghastighetståg), är ett system av snabbtåg i Frankrike. De första TGV-tågen sattes i trafik under början av 1980-talet. Numera kör de franska TGV-tågen även in i flera grannländer. Systemet används med undantag för ett fåtal posttransporter enbart för passagerartrafik. TGV använder i allmänhet särskilt byggda höghastighetsspår, s.k. LGV ligne à grande vitesse, men går i vissa delar med lägre hastighet på normala spår såsom sista bitarna ex från Le Mans till Rennes och Marseille till Nice. Hastigheten i passagerartrafik för TGV på LGV är upp till 320 km/h.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen