Hem
Den omtalade designen som skulle bidra till färre användare. (Terje Bendiksby / TT NYHETSBYRÅN)

Fulare snusdosor i Norge påverkade inte försäljning

Den nya designen på snusdosor i Norge, som beskrevs som ”fulare”, hade liten eller ingen effekt på antalet brukare. Det visar en ny studie från folkhälsomyndigheten FHI, enligt Forskning.no.

Regeringens mål när ändringen skedde 2018 var att minska tobakanvändandet bland unga. Enligt NRK sa hälsoministern Bent Høie att Norge med åtgärden tog ”ett steg närmare en tobaksfri ungdomsgeneration”.

Forskaren bakom den nya studien, FHI-forskaren Thorleif Halkjelsvik, är inte förvånad över resultatet. Han menar att snusandet snarare har att göra med ungdomskultur.

Men enligt Maria Jahrmann Bjerke, statssekreterare i hälsodepartementet, handlar det inte om en åtgärd som skulle ge snabba effekter.

– Det här är en attitydskapande åtgärd som är avsedd att fungera på lång sikt.

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i höst

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger Sveriges bästa bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Omnis läsare erbjuds nu att läsa Omni Ekonomi gratis hela hösten (två månader, värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen