Generation Z ska forma samhället och näringslivet
Generation Z är framtidens konsumenter och medarbetare. Och de är krävande. De förväntar sig att företag ska använda sitt inflytande för att driva förändring i riktning mot ett mer hållbart, inkluderande och transparent samhälle. Det skriver Isabel LoDuca på sajten Greenbiz.
Generation Z kallas också The Action Generation, skriver Jeff Fromm för Forbes. I Sverige jämförs de med 68-generationen. De uppger sig vara intresserade av politik, även om deras engagemang inte kanaliseras genom partier utan snarare i demonstrationer på sociala medier, enligt Ungdomsbarometern.
Det är kanske ingen slump att klimataktivisten Greta Thunberg tillhör generation Z. Greta och hennes generationskamrater är födda i tidsspannet 1995 till 2014. De hålls samman av vissa gemensamma erfarenheter som antas ha format deras världsbild, exempelvis klimatkrisen.
Teknologi är en annan faktor som formar generationsbegreppet. Generation Z anses vara den första generationen ”digital natives”. De har i princip varit uppkopplade sedan födseln och de äldsta i gruppen var inte mer än tio år när Iphone lanserades 2007, skriver Michael Dimock för Pew Research Center.
För svenska förhållanden ger Ungdomsbarometern en bra sammanfattning av generation Z. Bilden som tonar fram är samtidigt motsägelsefull. De har tilltro till sin förmåga att påverka och till sin egen framtid, men är samtidigt oroliga för samhällsutvecklingen. De söker trygghet i en framtida anställning, men utan att kompromissa med sina värderingar.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till mattias.magnusson@schibsted.com.