Glada miner i SD efter dieselsänkning – ilska i MP
Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén och Sverigedemokraternas klimatpolitiske talesperson Martin Kinnunen är oense om hur mycket utsläppen kommer att öka till följd av den stora sänkningen av dieselpriset. Det framgår när de möts i en debatt i P1 Morgon.
– Det känns fantastiskt bra [...] Det har varit en galen biodrivmedelspolitik, säger Kinnunen om sänkningen.
– Det är så ansvarslöst, svarar Helldén.
Priset minskar eftersom reduktionsplikten – kravet på inblandad biodrivmedel i tanken – vid årsskiftet sänktes till 6 procent för både bensin och diesel. Tidigare låg den på 7,8 för bensin och 30,5 i diesel.
Kinnunen medger visserligen att utsläppen från de svenska transporterna kommer att öka och säger att Sveriges klimatmål för 2030 ska förändras. Men det globala klimatarbetet påverkas inte ”över huvud taget” av beslutet, menar han. Biodrivmedlen kommer att fortsätta konsumeras – bara på andra marknader.
Helldén menar däremot att beslutet kommer att leda till ”kraftiga” utsläppsökningar totalt sett. Detta eftersom beslutet bromsar branschens omställningen i Sverige. Utan sänkningen hade Sverige kunna gå över till att producera mer biodrivmedel och man hade då också kunnat exportera mer till en global marknad, enligt MP-språkröret.