Hem
Illustrationsbild/Singapore. (Shutterstock)

Gör ABC-staden comeback under hybridrevolutionen?

Sedan bilens intåg har bilden av arbetslivet i princip sett likadan ut. Oavsett om det är just med bilen, eller med pendeltåg, tunnelbana eller cykel, så tar man sig till kontoret i stadskärnan och gör sitt jobb effektivt vid sitt skrivbord i ett öppet kontorslandskap – eller i sin “cubicle” om vi ska ta referenser från USA. Men den bilden håller på att utmanas.

När allt fler i och med pandemin fått smak på hybridarbete måste kontorens funktion tänkas om – liksom funktionerna i städerna de existerar i.

Om vi börjar med själva byggnaderna – har ditt hem blivit ditt kontor ska nu ditt kontor bli mer som ett hem. Det är i varje fall den trend som arkitekter ser, enligt Wall Street Journal. Det handlar om att skapa sociala ytor, som vardagsrum, med sköna soffor, trevlig atmosfär och kanske till och med en eldstad? Som de lyxiga lounger som bara toppcheferna hade tillgång till innan.

Dessutom ser man ett behov av flexibla ytor som kan användas till stora eller små möten, koncentrerat arbete eller umgänge – och för att få frisk luft. Även i nya skyskrapor försöker man nu bygga in utomhusytor på mer eller mindre alla plan – för att locka med en fördel som många lyft att de annars gillar med hemarbete.

Och städerna då? Ja, de påverkas såklart också av att färre rör sig fram och tillbaka. Människor flyr inte städerna, enligt arkitekturjätten Genslers enkät för 2022, men stannar mer i sina lokala kvarter. Det är något som bidrar till bryta den ökade segregation som det senaste seklet inneburit, menar professor Heng Chye Kiang som leder design- och ingenjörsavdelningen på Singapores nationella universitet.

– Du lever, arbetar, leker och lär i direkt närhet till varandra, säger han till The Economist.

Just Singapore beskrivs ofta ligga i framkant gällande stadsplanering och där är enligt Heng Chye Kiang tio- eller fem-minutersstaden i fokus nu. Eller till och med en-minutsstaden, som det experimenterats med i Stockholm redan innan pandemin. Konceptet innebär hyperlokala stadsdelar, där allt man som boende kan tänkas behöva eller vilja ha – barer, affärer, bibliotek, förskolor, hyrcyklar – finns inom kort, kort räckhåll. Lite som 1950-talets ABC-städer (där arbete, bostad och centrum skulle finnas inom korta avstånd). Eller en återgång till hur städer formades i anslutning till den industriella revolutionen, om man så vill.

New York Times noterar till exempel att parkeringsplatser tycks ha blivit en förhandlingsbar valuta i många amerikanska städer. På flera håll i USA skär man ner på kraven för hur många platser som ska finnas per nybyggt köpcentrum, till exempel. Just hybridarbete och minskad pendling är en orsak som nämns.

Se Economists reportage om hur kontor förändras

Detta är Omni Passion

Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.

Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till olivia.rebecka.wikstrom@omni.se.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen