Grevén kunde ha blivit jättedyr – ostaffär stoppas
En ägarkoncentration i ostbranschen stoppas med omedelbar verkan av Konkurrensverket. Tre av fyra storägare i Svensk Mjölk, som äger de välkända varumärkena Grevé, Herrgård och Prästost, ville ta kontroll över märkena och lämna den fjärde storägaren, Skånemejerier, utanför. Det rapporterar SR Ekot.
Konkurrensverket säger nej med anledning av att ägarkoncentrationen skulle bli för stor och att affären är ”ägnad att medföra signifikanta prisökningar för ostsorterna”.
Svensk Mjölk AB kontrolleras utöver Skånemejerier av Arla Foods, Falköpings mejeri och Norrmejerier.
bakgrund
Svensk Mjölk
Wikipedia (sv)
Svensk Mjölk var en branschorganisation för svenska mjölkbönder och deras kooperativa organisationer: mejeriföreningar, husdjursföreningar, avelsföretag och ras- och intresseföreningar.
Organisationen bildades 1998 genom sammanslagning av Svenska Mjölkproducenternas Riksförening (SMR) och Svensk Husdjursskötsel (SHS). Under 2014 upplöstes branschorganisationen efter att det blev klart att LRF Mjölk (Lantbrukarnas Riksförbund) och Växa Sverige tog över deras verksamheter.De sex mejeriföreningarna som ingick i Svensk Mjölk stod för cirka 98 procent av Sveriges totala mjölkproduktion. I organisationen ingick också Mjölkfrämjandet.
De huvudsakliga verksamhetsområdena var forskning, service och rådgivning till mjölkbönder och opinionsbildning för svensk mjölkproduktion och svenska mjölkprodukter. Organisationen fanns i Stockholm, Eskilstuna, Lund och Uppsala och sysselsatte cirka 100 personer.
Svensk Mjölk ägde varumärkena Svenskt Smör och Årets Kock. Svensk Mjölk är fortsatt ägare av ostvarumärkena Herrgård, Präst, Grevé, samt ostmärkningen Smakstyrka.
Svensk Mjölk gav ut tidningen Husdjur med en upplaga på 10 800 exemplar, som riktar sig till mjölkföretagare, rådgivare samt tjänstemän inom husdjursorganisation och veterinärer.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen