Guinness slår säljrekord – hajpas i sociala medier
Ölbryggeriet Guinness rensar sina reservlager hemma i Irland för att möta den skenande efterfrågan i Storbritannien, där den anrika stouten blivit trendig bland unga. Det rapporterar The Guardian.
– Vi tillverkar mer Guinness i dag än vi någonsin gjort i vår 265-åriga historia, säger en talesperson för bryggeriets ägarbolag Diageo.
Anledningen är en framgångsrik sociala medier-strategi. Bryggeriet har de senaste åren satsat på samarbeten med influerare för att nå ut till unga, inte minst kvinnor.
Kändisar som Kim Kardashian och Olivia Rodrigo har också spätt på hajpen. Det har även dryckesspelet ”splitting the G”, som går ut på att ta en klunk så att skumkronan hamnar precis i linje med G:et på glasets Guinness-logo.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen