H&M:s hållbara kläder bryter mot norsk reklamlag
H&Ms marknadsföring av kollektionen ”Conscious Collection” som mer miljömässigt hållbar strider mot norsk lag, enligt det norska konsumentverket Forbrukartilsynet, rapporterar SVT.
Forbrukartilsynet menar att H&M inte förklarar varför plaggen skulle vara bättre för miljön.
– ”Hållbart” när det gäller kläder är problematiskt eftersom det är en av de mest miljöförstörande branscherna vi har idag i världen, säger Elisabeth Lier Haugseth på myndigheten, till SVT.
I ett svar skriver H&M att myndigheten ”tittat på huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej”.
Det var norska NRK som först rapporterade nyheten (7 juni)
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen