Hem
Fjärrkontroll med snabbknappar till olika streamingtjänster. Arkivbild. Jenny Kane / AP

Hela branschen väntar på Netflix lösenordsdrag

Inte bara streamingjättar har anledning att bevaka Netflix nya drag för att komma till rätta med den utbredda delningen av lösenord.

För de som minns piratkopieringsstriderna på 00-talet har streamingbolagen som ledde 10-talets stora innovation i hur vi konsumerar bild och ljud kanske varit oväntat snälla mot användare som inte betalar för sig.

Men 20-talet ser ut att föra med sig förändring.

I dagarna meddelade Netflix att de ska göra något åt de uppemot 100 miljoner hushåll som använder tjänsten med ett lånat lösenord, skriver CNBC.

Delningen behöver inte stoppas. Men kunder vars lösenord delas kommer att kunna välja att lägga till ett
”underkonto” till en extra avgift.

Systemet har redan börjat testas i Peru, Costa Rica och Chile och exakt hur det kommer att se ut och prissättas är ännu oklart, skriver CNBC.

Netflix drag saknar motstycke i streamingindustrin. Andra jättar som Disney kommer sannolikt inte att bestämma vad de ska göra åt delandet förrän de analyserat Netflix lösenordsreformer, skriver sajten.

Draget kan också få återverkningar utanför streamingbranschen. Prenumerationer i stället för köp av till exempel dataprogram och spel kallas SAAS – mjukvara som en tjänst. Och SAAS är en megatrend.

Lösenordsdelning kan leda till att mjukvarubolag förlorar potentiella kunder, skriver sajten Finances Online.

Det är också en säkerhetsrisk. Användarnamn och lösenord som cirkulerar okrypterat kan innebära en ökad risk för cyberattacker och identitetsstölder, skriver sajten.

Annons

Detta är Omni Passion

Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.

Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till mattias.magnusson@schibsted.com.

Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons